AMELY

Coborâm prin grădină cu ploaia pe umerii noştri ,Ionuţ zice:

-Vere , eu am chef de nişte mere! Ce zici ? Nu vrei un măr ? Chiar şi aşa ud e bun, hai !

-Avem şi noi în grădină, nu mai poţi răbda niţel? Eşti ca un copil ! Îs ud leaorcă ! Baah ! Amu am şi căz’t în noroi !

-Ba da.Dar mi-a venit o idee!

L-am văzut urcîndu-se în măr apoi  mănîncă  fruct cu   fruct fără să le desprindă   din rămurică.La final, tot mărul părea atacat de o armată flămậndă de şobolani..

-O să ne omoare buna! Am zis eu ajutậndu-l să termine ultimele mere.O să ne facă franjuri !

-Mai bine hai în casă! Ne facem de treabă şi dacă e ceva dăm vina pe vecinu’!

-Deja a plecat la vậnătoare.Ţine-te bine vericule că urmeaza să plouă.

Femeia s-a învậrtit prin curte în trebi apoi drumul ei prin şură.Am auzit-o doar:

-Tulvai! Ioi Doamne! Ioi Doamne ce pagubă or făcut! Tulvai ! Or’ stricat bunătate de măr ! Tulvai ! Ce pocinog pe viaţa me! Tulvai!

-Cine bună ? Cine-o stricat mărul ? întreb eu jucậndu-mă prin băltoace, poate or vin’t  copii ciobanilor din vale, ei mai vin şi strică.

-Piei din ochii mei ! Piei ! Te-o văz’t lelea Floarea şi tu mai ai nas să zici ceva ? Piei ! Unde-i împieliţatu’ celălalt ? Las că vă ogoi io !

Bunicul râdea  cu gura până la urechi stând pe piatră şi din când în când se ştergea la ochi cu batista sa albastră:

-Copilaşii mei! Fac prostii nu glumă! Mânce-i tata! Ca zmeii fac ei boacăne!

-Bărbate, tu îi înveţi numai prostii pe mânjii ăştia! Cum o să scot oameni din ei? Buna stătea cu mậinile în sận privind aspru spre bărbatul ei.

-Am trecut prin iad în 44’deşi eram un copil.Se vor învăţa , vor şti că viaţa e grea! Vor şti!

-Api,tu eşti la minte copt ca şi ei, nu mă mir de nimic pe lumea asta, de nimic, doamne feri-mă şi curăţă-mă de păcate!

-Ce-i ştii tu femeie? Dai din gură ca o moară stricată, iacă, or mậncat merele, mare pagubă! Vezi că ai uitat să faci prescura şi cozonacii..Auzi la ea, minte de  femeie deh! Or mậncat nişte mere şi tu baţi din moară ca-n ziua de apoi!

Buna se linişteşte o vreme, îşi suflecă mậnecile, pune o cruce mare pe pieptul şi funtea ei apoi deschide uşa de la cuptior:

-Ionel, adu cozonacul la cuptor! Stau de poveşti şi pierd timpul cu voi ! Ionel auzi ? Adu’ tava cu cozonacu’ de pe masă !

Ridic tava cu cozonac, o las jos, o ridic, nu e foarte grea dar îmi place ideea unui zbor în furtună, salt un picior peste treaptă, cotesc scurt în faţa mesei cu aluat şi ridic încă odată tava direct spre oala mare cu ciorbă.Cozonacul se duce buluc în oală, bunicii îii creşte tensiunea iar ochii săi tind să devină tridimensionali.Obrazul rozaliu de obicei, s-a făcut roşu iar mậna dreaptă se ridică tremurậnd spre bărbie :

-Du-te! Du-te că pun mîna pe par şi te snopesc! Du-teee !! A-f-a-r-ă !

M-am întors stậnga-nprejur şi afară departe de o posibilă scatoalcă, Ionuţ stătea lipit de perete :

-Auzi ? Tu mai ştii filmul de duminica ? Racheta albă ?

-Da.Mă trezeam cu el dimineaţa.De ce?

-Mă gândeam,butoiul ăla mare de prune, să punem nişte apă în el să facem baie..Voju’-i numa’ bun de scăldat în el, amu că dă şi un pui de căldură să scuture pielea.

-Durează cam mult, ne lasă bunica ? Cu ce băgăm apa înăuntru ?

-Tragem furtunu’ de udat adus de tata  săptămậna trecută, dacă o ploua sigur nu ne trebuie în grădină, îl aducem aici, legăm la fậntậnă şi gata.

M-am dus la buna senin, atật de senin că nici o prostie nu făcusem pe ziua respectivă încật să n-o aprind din nou ca pe o pală de iarbă uscată :

-Vreau să fac baie în vojul de prune, mă laşi ? Băgăm apă, facem baie, ne laşi ?

S-a întors cu faţa mirată, poate mai văzuse la vremea ei nebuni dar acum îi întreceam pe toţi din neam.O secundă, două n-a putut zice nimic, gura mică s-a strậns , apoi s-a rotunjit iar glasul a sunat ca furtuna de peste deal la apogeu:

-Măăăă! Măăă! Cum să faci baie în voj? Să-l spurci? Tulvaii! Doamnee! Doamne ce neebuun! Te spun lu’ tactu cậnd vine! Te spui! Gata! Să nu te mai aducă pe acilea! Tulvaaai ! Îmi spurcă voju’ !!!


Lasă un răspuns

