-Păi bine mă Ilie te laşi pe mậna comuniştilor? Cică să le dai arma auzi tu? Se poate?

-Ne-au închis biserica.Cimitirul.Ne omoară oamenii iar noi stăm şi aşteptăm ce?

-Merem peste ei la primărie şi miliţie! Peste ei tu’le muma-n cur!

-Să bată clopotele! Miruna mai e acolo? Fătuca aia-i sfậntă! Să-i dea Dumnezău putere şi sănătate!

Ploaia s-a oprit prin spărtura împărţită în două de cer.Copacii goi se înclină sub vậntul rece spre dreapta şi stậnga cậntậndu-şi golul şi disperarea.Lumea s-a adunat ciopor în dreptul primăriei.Continuă să se adune cu mic şi mare aşteptậnd un  gest sau o îndrumare.

-Pậnă la urmă ce facem? Stăm aici aşteptậnd sau intrăm peste ei? Mi-au luat totul! Nu mai am nic! Mai bine să mă omoare! Vine iarna şi n-am un bob de grậu sau cucuruz!

-Ne omoară cu zile! Au tras în oameni! Pe ei oameni buni! Pe ei!

Negriciosul Gherase îşi frậnge mậinile pe treptele birtului.Ochii săi mici se plimbă maraton de la om la om căutậnd aliaţi, speranţe.Coboară încet scările, trage sarica  încet  pe umeri  oprindu-se:

-Măi oameni buni! Mă nu-i bine! Ăsta-i viitoru mă, n-avem de ales , tre’ să dăm armele şi să terminăm colectivizarea.Vreţi să ne puşte ăştia? Asta vreţi? Io îs primaru vost’ mă! Sunt tatăl vos’t! Tatăl satului!

Pietroiul traversează grupul oprindu-se mậnios în capul primarului care cade în sậnge şi noroi.Sătenii trec peste el , năvălesc în primărie spărgậnd uşi, rupậnd tablourile comuniste.Soldatul de pază este scos în şuturi afară fără haine, fără armă.Jeepul e dat peste cap şi aprins ca un rug spre bucuria copiilor.

-Merem în satele vecine! Să bată clopotele în toate satele! Să le arătăm noi ce putem!

Miruna s-a urcat în clopotniţă, părul roşcat prins în cosiţe luptă parte-n parte cu vậntul muşcător, mậinile albe se strậng pe şnur.Clopotele cậntă dogite supuse unui timp crescendo al toamnei ce se duce.

„ Hai fetiţo! Hai tare! Hai cu forţă că ţi-au luat totul.Mama, tata, nic nu mai ai.Nu te lăsa Miruna! Nu trebuie să te laşi „

 

 

 


Lasă un răspuns

