Ingeri si larve

 

 

Bặtrậnul s-a oprit încet în dreptul nostru privind a gol foame.Suflặ greu ca dupặ o luptặ dusặ între miimile de forțe ce-l apasặ.

-No aşe.. No.. am vin’t.Aşe’ sfinţia ta binecuvậntează această masă.

Aurel fereşte pistolul, îl ascunde sub haină apoi întinde cuminte castronul vegetal către moşul rămas în picioare.

„Tatăl nostru care ești în ceruri, sfințească-se numele tău, vie împărăția ta, facă-se voia ta, precum în cer așa și pe pământ. Pâinea noastră cea de toate zilele, dă-ne-o nouă astăzi și ne iartă nouă greșelile noastre precum iertăm și noi greșiților noștri și nu ne duce pe noi în ispită ci ne izbăvește de cel rău. Ca a ta este împărăția și puterea și mărirea, acum și pururea și in vecii vecilor. Amin’

-Amin !

Scoate o sticlă mică , desface dopul apoi o plimbă pe sub nasul mare cật o zi de post.Din desagă apare mut un căţel de usturoi pricăjit, o bucată lună galbenă de mămăligă, nişte brậnză puternic agresată  de mậinile incredibil de lungi crestate în trupul mic şi slab.

-Une’ meri bade? Întreabă rậzậnd Aurel.Une’ meri aşe grăbit tocmai prin grădină?

-Iaca mărg către Dumnezău, am auzit io’ cậnd mă plimbam bolund prin curtea fără pic de apă că dậnsu’ şade la grădină.Amu’ nu ştiu: şade de foame, şade de sete, şade ca noi aşteptậnd ceva.N-am de unde şti cum e şi ce e.

-Da matale nu meri la colectivă bade? Nu meri să dai pămậntu’? Că am auzit eu că trebe’ dat la colectivă, trebe’ mers şi dat cota..

-Dau cota da, o dau la 2 metări sub glie.N-am nici după ce mă scărpina.Da voi? Voi ce faceţi pe aice prin grădina lu’ Vitente? Voi nu aveţi ceva mai bun de făcut?

Se scarpină în cap, îşi freacă intens zăpada de pe creştet răvăşită apoi împinge haina cu picioru’ mai încolo.Ca la un semn se întinde pe spate ignorậndu-mă total, mậna topită de carne se întinde ca o hartă din nord în sud, din est în vest:

-Nori, bucăţi mari de zahar.Ciucalata pe care mi-a dat-o tata în port la Galaţi.Aclo! Aclo’-i portu’ ăla mare, mare plin de grậneturi şi şlepuri.Şlepuri somnoroase în apa leneşă a Dunării.Bragă! Mmmm! Se linge pe buze, ridică puţin capu’ apoi  se întinde cu capul către drum:

-Hai! Vino cu coasa! Mi-ai luat tăt! Tăt!  Hai nu fi puturoasă acu’!  Hai ! După deştiu’ de răchie vino!

Bătrậnu’ îşi leapădă traista, muşcă încet din bucata pătrăţoasă de mămăligă apoi pupă cuminte iconiţa pe care Aurel o ţine mereu în buzunarul de la piept.Acum a scos-o, a şters-o de praful imaginar lipit în colţuri şi-l lasă pe  ţăran să o sărute adậnc în starea sa.

-No aşe, amu ne închinăm, punem obraju’-n pămậnt şi ascultăm cum jeme’.Jeme’ că-l doare sărăcuţu’

Stă jos preţ de minute bune, ochii săi mari, rotunzi prind linia orizontului, o freamătă adậnc, respiră , mestecă bucăţi de viaţă , mậinile-i cad moi între două viţe de vie..

-Când eram copil visam acilea în iarba asta, număram norii, credeam că-s nişte oi pierdute de vreun cioban bezmetic..Mă minunam io în mintea mea de dovleac necopt cum poate să prindă ciobanul iar turma..Mă întrebam până când venea taica cu corbaciul şi mă îmblătea de-mi sărea cămaşa de pe mine..Acuma mă minunez, n-am văzut trenul niciodată, poţi mere cu el? Poţi mere cu el aşe mic cum pare de acilea?
-Poţi bade, poţi..Trebe numa să vrei să meri..
-Nu mai am timp decât să merg înainte cu aia.Cu doamna ceea în negru..O să vorbesc cu Sfântu Petru să îmi trimită o doamnă mai pe vârsta mea..Is prea bătrân să mă alerge una tinerică..
Cei doi se întind pe spate  urmărind  atent  hậrjoneala  norilor. Îşi dau sfaturi şi se întreabă despre câte în lume şi-n stele.Liniştea se abate cuminte odată cu trupul încremenit al bătrậnului .
-Baciule? Ai adormit? Baciule? Baciule hăi?


3 gânduri despre “Ingeri si larve

Lasă un răspuns

